söndag 27 februari 2011

Restaurang AG - Stockholms bästa hamburgare [uppdaterad]

ag_burgare.JPG
Jag har länge letat efter en bra hamburgare i Sverige och i synnerhet Stockholm och har väl träffat på en hel del skapliga såsom Riche, Bistro Ruby och så vidare. Dom är ju helt okej men det är inte som dom i Usa och jag tycker det väldigt ofta beror på brödet.

Men men, nya AG. Bakom kastrullerna står, svenska journalistkårens favoritkock, Johan Jureskog. Stamtavlan från Rolfs kök är ju minst sagt gedigen och det är ju inget snack om saken att han är duktig. Redan när man kliver innanför dörren så möts man av köttkylen och några steg mot garderoben - kötträdet!

Väl till bords ställs en skärbräda fram med rostat bröd, en klick lardo och en kvist friterad timjan.
ag_brod_lardo.JPG

Menyn var ju såklart inriktad på kött och vid nästa besök blir det att testa sig igenom de andra maträtterna. Såg att spädgrisen (som serverades på Rolfs kök i somras) fanns med - denna gång för 4 personer. Förhoppningsvis så är den mer prisvärd nu än vad den var vid sommarens besök.

Nu till varför vi kom dit - hamburgaren! Den beställdes på "jureskogs vis" - the works hade jänkarna kallat den. Extra allt, säger vi på landet. Det var en saftig, smakrik burgare som för en gångs skull inte var en byggsats. Serverat lite skönt slarvigt i ett "sibylla-papper" tillsammans med vad jag misstänker trippelfriterade pommes samt majo med vitlök och en riktigt god ketchup.

Burgaren serverades med ett ordentligt lager med dansk gräddost, fantastiskt rökigt och fint bacon, lite majo och en tomatskiva. Brödet var utav usa-kvalitet och var ordentligt fluffigt och rostad på insidan. Allt stämde.

Finns inte så mycket mer att säga, detta är Stockholms bästa burgare!


[En liten uppdatering] 
Mitt sällskap den kvällen gjorde ett återbesök nu i veckan som gick och det var tyvärr inte lika positivt. Supersalt burgare, stressad och trist personal som inte brydde sig ett smack om feedback. Inte bra! 


Du har väl inte missat food junkies recension av burgaren? Läs här.

4 kommentarer:

Stefan sa...

Vilket fusk att du fick brödet rostat på insidan :/

Man blir nog tvungen att ta sig tillbaka och ge dem en chans till om ett tag.

Helena Ljunggren sa...

Men så gott! Den första bilden får magen att börja knorra :D

the foodie sthlm sa...

Jag har sett att flera har skrivit att det har varit väldigt salt. Jag tycker själv ofta att maten generellt är översaltad men vi hade absolut inget att klaga på om den saken.

Anonym sa...

Jag hade väldigt höga förväntningar på deras hamburgare och den med etra allt. Tyvärr blev båda jag och mitt sällskap besvikna. Den bästa hamburgaren i Stockholm är för oss finns fortfarande på Bagpipers på rörstrandsgatan.