söndag 10 juni 2012

Bläckfiskbläck

squidink.JPG
Kanske är det någon mer än mig som letar efter var man kan köpa bläckfiskbläck. Jag har de senaste åren letat runt halva stan efter bläckfiskbläck och det har varit helt omöjligt att finna. Har bland annat fått tips om att gå till asiatbutikerna och jag har finkammat Olof Palmes gata i min jakt men utan framgång.

Men dagen till ära gjordes en utflykt till Söder och passade då på att shoppa på Urban Deli. Och i en undanskymd hylla uppenbarade sig detta svarta guld. Trumpetfanfar, feta damen sjunger, båten är i hamn osv. Lycka.

Enda problemet nu är att det var så länge sen jag började leta efter det så jag måste försöka komma på vad jag skulle använda det till. Så kan det gå.

5 kommentarer:

Sara sa...

Finns i hötorgshallen också

the foodie sthlm sa...

Okej, lite mer specifikt var?

Micke sa...

Du kanske skulle göra svart risotto med skaldjur? Annars är väl grillad bläckfisk marinerat i sitt egna bläck och serverad med citron enkelt och gott.

the foodie sthlm sa...

Bra tips!

Niccolò sa...

Ciao!
Du kan hitta bläckfiskbläck på Kajsa Warg (jag har sätt det på Söder, vet inte om det finns på St.Eriksplan också).
Jag använder det både för att få lite färg i mitt färsk past (då bläcken gå in i pasta degen tillsammans med ågg) eller som pasta sås. I sånt fall gör jag en klassiskt "aglio, olio e peperoncino" och till slutet tillsattser jag ett litet påse bläck.

kolla min websida för mera recepter www.cookbooking.it