måndag 21 september 2009

Kycklingleverparfait

Min jakt på substitut till anklever går vidare och detta är första försöket till en terrinliknande historia. Hittade något recept av Mannström på en parfait som jag modifierade något. Well, here it goes...kycklingleverparfait.jpg
Kycklingleverparfait
225 g. kycklinglever (av god kvalitet, jag köpte min på östermalmshallen)
175 g. smör
2 dl sauternvin
1/4 vitlök
1 finhackad schalottenlök
1 lagerblad

Rensa kycklinglevern. Skira smöret. Koka ihop schalottenlök, vitlök, lagerblad och sauternvinet till en något simmigare konsistens. Pressa det genom en sil så bara vätskan återstår.

Fräs kycklinglevern i en het panna hastigt, den ska vara ordentligt rosa inuti, och lägg ner i en mixerskål. Mixa kycklinglevern, häll på sauternvinskoket och häll sedan på det varma smöret i en fin stråle. Smaka av med salt och peppar.

Pressa sedan smeten genom en finmaskig sil. Häll upp i små formar och ställ formarna i ett vattenbad i ugnen på cirka 120 grader. Baka av i cirka 45 minuter eller tills de känns som de stelnat. Ta ut och låt svalna av och ställ i kylen över natten.

kycklingleverparfait_m_kantarell.jpg
Här serverad på rostat bröd och med en syltad kantarell

Gjorde en första test med godsakerna ovan och det smakade helt okej. Det är en bit kvar till ankleversmaken (av förklarliga skäl) men jag tycker att det börjar likna något. Sauternvinet gör ju mycket till smaken.

Däremot så hade jag svårt att få till konsistensen - jag tycker den blev för fluffig. Skulle vilja ha den mer "terrin-hård". Har ni några tips så är det välkommet!

3 kommentarer:

dennisMat sa...

Så gott det ser ut!

dennisMat sa...

Trevligt upplägg!

Anonym sa...

För att få den mindre fluffig tror jag du kan skippa mixern och röra ihop det ist!

Inom det judiska köket finns en rätt som heter gehackte leber, fast den är mer som leverpastej, men kanske en mix av de båda recepten blir bra?