lördag 3 december 2011

Lunch på Gastrologik

För ett par veckor sedan var jag och min mat-kumpan och inmundigade en lunch på, då väldigt, nyöppnade Gastrologik. De håller till i gamla Jacobs krogs lokaler på Artellerigatan och en korg med grönsaker är det enda som visar att det är en restaurang här. Ingen skylt.

På lunchmenyn finns alltid en dagens som kostar strax över hundralappen och sen så har de några andra stående rätter som kostar strax under 200 kr. Till förrätt bjöds det på en väldigt krämig och god karljohansvampsoppa och sedan valde vi att gå på den utökade menyn. För min del så blev det en lammkorv med surkål och för mitt sällskap blev det torsknacke med höstens primörer. Båda rätterna var väl komponerade och det smakade bra.

Jag vet inte vad det är med nyöppnade restauranger och att få till storleken på portionerna. Min lammkorv var i storlek av en tjock prinskorv, torsken var en större förrätt och vi noterade att de äldre herrarna som satt bredvid oss och åt boeuf bourguignon (dagens) frenetiskt åt bröd för att fylla ut.

Däremot på kvällstid så verkar de ha helt andra ambitioner och det lilla jag har läst på andra bloggar så verkar det vara en betydligt större upplevelse. Well well, får se om det blir ett återbesök på kvällen eller om nya restaurang Jonas kommer först.

gastrologik_1.JPG
Karljohanssvampssoppa

gastrologik_2.JPG
Lammkorv, potatispuré, surkål

Inga kommentarer: