onsdag 14 mars 2012

The Original DB Royal - världens dyraste hamburgare

dbroyal_singapore.jpg
Kanske inte världens dyraste burgare men inte långt ifrån. Året är 2001 och, den i New York kända kocken, Daniel Boulud bestämmer sig för att göra något spektakulärt och på en av sina restauranger DB Bistro Modern - hamburgare fylld med anklever. Själva hamburgaren är fylld med anklever och bitar av rödvinsbräserat kött (short ribs) och det hela ligger mellan två skivor parmesanhamburgerbröd tillsammans med de sedvanliga tillbehören som sallad och tomat.

Drygt 11 år senare befinner jag mig i Singapore och upptäcker, med några veckor ätande av asiatisk mat i bakfickan, att Daniel Boulud har slagit upp sin bistro även här. Sugen på något annat så var det inget svårt val att boka på ett bord och när jag ser att denna legendariska burgare finns på menyn så är det inget snack om att denna restaurang måste besökas.

In beställdes denna burgare och man kunde välja mellan 6 gram eller 12 gram tryffel. Jag valde 6 gram, nån måtta fick det vara på dekadansen. På den taskiga bilden ovan man kan se att den är perfekt rosa i kanterna och sedan hittar man anklever och det bräserade köttet. Hyvlad tryffel som har smält in lite fint återfinns ovanpå men även under brödet och det hela ackompanjeras av en tryffelmajonnäs. Det var en bra burgare och det var en annorlunda tvist med anklevern och tryffel. Jag gillade krämigheten som anklevern tillförde men jag hade önskat mer smak ifrån den. Tryffel är ju tryffel och gillar man det så kommer man att gilla denna hamburgare.

På det hela taget så var det en upplevelse som jag antagligen inte kommer att få vara med om igen. Och denna upplevelse kostade i runda slängar 650 kr. Prisvärt? Nja. Legendarisk burgare? Absolut.

Inga kommentarer: