lördag 26 februari 2011

Hamburgare - Max Grand de luxe

Det är inte ofta jag skriver om snabbmatskedjor här på bloggen och det har väl i princip bara hänt i samband med mina usa-besök tidigare. Hur som helst, jag älskar hamburgare och när Max lyxburgaren kommer till stan så blir man ju nyfiken.

Efter att ha läst hamburgare.org's hyllning till denna lyxhamburgare och att de var ute på helt rätt spår så hade man ju inget val än att prova. Jag kunde inte ha varit mer felinformerad. Köttet i burgaren var bra, jag skulle nog säga att det är sånt kött jag skulle vilja ha i mina vanliga standard-kedje-burgare. Det följs upp med deras standardost, en skiva tomat och sallad.

Men sen gick det fel, fruktansvärt sött bröd som jag hade föredragit om det hade varit rostat på insidan. Men om man ska se något positivt så var konsistensen perfekt, så ska ett hamburgerbröd vara. Burgaren bottnas med något som de kallar för "unami-dressing" som i deras kommunikation ska vara något gudarna har sänt. Tänk er en söt köpemajonnäs utblandat med en artificiell tryffelsmak. Kombinationen med brödet och dressingen blir en väldigt kvalmig historia som lämnar en trist bismak i munnen.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur de tänkte, de säger själva på hemsidan att de har åkt runt och provat 5000 burgare innan de hittade rätt. Det var väl knappast en snabbmatskedja som serverade en tryffelburgare och just det lilla experimentet kanske man ska låta finkrogarna sköta.

De tar 85 spänn för kalaset och det är den inte värd.

1 kommentar:

Anders sa...

Hej! Har börjat läsa din blogg efter artikeln i dn. Jag är själv något intresserad av mat, men har egentligen varken råd eller tid att äta sådan mat som jag skulle vilja. Jag skulle dock vilja ge ett tips med tanke på detta inlägg. Min erfarenhet säger mig att Maxhamburgare är ljusår bättre i Norrland än i södra Sverige. Jag vet inte om jag vill försöka förklara detta på något sätt, men på norrlandsresor inmundigar jag gärna en hamburgare från Max, men undviker dem gärna annars.
Trevlig blogg för övrigt, den hamnar i mitt RSS-flöde. Det kan du räkna med!