torsdag 21 januari 2010

Dumplings med köttfärs och edamame

För att vidga mina vyer i det egna köket så har jag så smått börjat utforska det asiatiska köket. Inspiration har hämtats från enklare etablissemang som Pong's thailunchbuffe till lite stramare kvalitets-sushi från Råkultur.

Efter en vända runt Olof Palmes gata och de asiatiska butikerna så inhandlades både bambukorg och wonton-plattor men även en gott och blandat-påse med asiatiskt snask. Butikerna i det området är i sig värda ett besök bara för att insupa den ruffa atmosfären och nånstans önsketänka att man skulle ha stått i New York's Chinatown.

Mitt första lilla test i dumplingsvärlden gjordes på en köttfärsröra som jag råkade ha över och som jag kryddade upp något. Kan krasst konstatera att jag måste testa att göra några riktiga fyllningar samt att få mer rutin på vikningen. Men det har potential så det kan nog bli något välsmakade i framtiden.
dumplings_m_soya.jpg
Dumplings med köttfärs
köttfärsröra
wonton-deg
vatten
japansk soya

Lägg en tesked fyllning på wonton-plattan. Fukta kanterna med vatten och vik ihop - se detta filmklipp hur man viker dem. Ångkoka i bambukorg i 5-10 minuter. Jag toppade mina med en japansk kryddblandning som heter Nanami Togarashi. Servera med soya.

edamame.jpg
Edamame
Inhandla en påse med edamame-bönor, koka enligt anvisningarna. Strö över rikligt med havssalt.

4 kommentarer:

Christina sa...

Jag måste varmt rekommendera min favoritfyllning när det kommer till dumplings: räka och fläskfärs som du blandar med lite sugar snaps, soja, vitlök, fisksås och en gnutta chili. Mycket trevlig kombination.

David "Lilja" Lundin sa...

Jävla eleganta knyten tycker jag.

Katja Wulff sa...

Hej!

Jag jobbar på Tastecasting.se och den 4 februari anordnar vi ett thailändskt matlagningsevent där vi kommer få lära oss allt från enkla förrätter till att göra thailändska dekorationer av olika grönsaker. Kika in på tastecasting.se för ytterligare information om eventet (och tidigare tillställningar).

Skulle du vilja komma? Maila då till mig på katja@tastecasting.se. Hör även av dig ifall du vill få andra inbjudningar framöver.

Med vänliga hälsningar
Katja

the foodie sthlm sa...

Tack för tipset, ska inhandla fläskfärs idag och testa!