torsdag 20 augusti 2009

Dubbellagad fläsksida

Dubbellagat är det nya svarta - för att använda sig av ett slitet uttryck. Och här kommer mitt bidrag till världen...
dubbellagad_flasksida2.jpg
Dubbellagad fläsksida
grissida, rimmad
buljong eller fond
morot
lök
lagerblad
timjan

Lägg fläsksidan i en rymlig kastrull och slå på buljong och resterande ingredienser. Låt koka 3-4 timmar tills köttet är riktigt mört. Ta upp och låt svalna något. Skär i kuber.

Steg 2, fritering
olja
ägg
panko (japanskt ströbröd)

Ta hälften av fläskkuberna och fritera dem »naturella», i någon minut. Låt rinna av på papper.

Vispa upp ett ägg i en skål, panko i annan en skål. Doppa fläskkuberna i ägget och sedan i panko. Fritera i några minuter och låt rinna av på papper.

Till detta serverades en enkel sås med soya, chili och örter.

5 kommentarer:

David sa...

Vilken guldgruva!
Jag lovar mig själv att, en gång per vecka, följa något av dina recept.

Vänligen,
David

Fasching sa...

Strålande, jag har letat efter nåt sånt här länge, helt perfekt! Hittade hit via "Innan du fanns".

Anonym sa...

Fantastiskt! Vilken mat och vilka bilder!
(Tipsad Fasching)
Vänliga hälsningar
Pernilla

Red Scream sa...

Shit pommes frites vad gott allt ser ut!!!

the foodie sthlm sa...

Jag tackar för alla uppmuntrande kommentarer!